تبلیغات چیست و یک کمپین موفق چه اجزای مهمی دارد؟
تبلیغات چیست؟
به تمامی فعالیت ها و اقدامات ترغیب کننده بر روی یک گروه خاصی از مخاطب که سبب می شود محصولات و خدمات ما را خرید کنند تبلیغات گفته می شود. در واقع هدف اصلی از تبلیغات جلب توجه است که می توان آن را در انواع رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، سایت، شبکه اجتماعی، روزنامه، بیلبورد و… انجام داد.
البته امروزه تبلیغات با گسترش بسترهای دنیای دیجیتال، بیشتر به سمت تبلیغات فضای آنلاین سوق داده شده است اما با این حال هنوز تبلیغات در فضای فیزیکی صورت می پذیرد.
ولی چرا باید واقعا تبلیغات انجام داد
شما فروشنده هر نوع کالا و خدماتی که باشید برای دیده شدن نیاز به تبلیغات دارید تا در گام اول با ایجاد آگاهی از برند بتوانید مشتری جدید جذب نمایید و بعد از اینکه افرادی جدید وارد قبیله شما شدند، با راه اندازی کمپین های مختلف، محصولات و خدمات خودتان را معرفی کرده و برای فروش آن ایجاد حس نیاز در مخاطبان نمایید.
البته تبلیغات می تواند برند شما را در بین رقبا متمایز کرده و شما در سبد انتخاب مشتریان قرار دهد.
ریشه واژه تبلیغات چیست ؟
کلمه تبلیغات که واژه انگلیسی آن می شود Advertising از بخش از ریشه آن می شود واژه Ad به معنای ” نسبت به کسی یا رو به کسی ” و واژه Vertere که به معنای “برگشتن” می باشد و به عبارت دیگر از منظر ریشه لغوی این واژه به معنای کسی را مدنظر قرار دادن یا آگاه کردن از کسی یا چیزی است.
تفاوت معنی تبلیغات و کمپین تبلیغاتی
قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تفاوت میان این دو کلمه بپردازیم ابتدا بیایید ببینیم که واژه کمپین تبلیغاتی به چه معنایی است؟
کمپین تبلیغاتی در واقع یک برنامه ریزی سازمان یافته و هدفمند برای ترویج یک محصول یا خدمت می باشد که می خواهد پیامی مشخص را به گوش مخاطبان برساند.
پس این یعنی کمپین تبلیغاتی در واقع یک روش اجرایی تبلیغات به حساب می آید.
آیا کمیین تبلیغاتی معادل فارسی هم دارد؟
بله در زبان فارسی به واژه کمپین مترادف “پویش” را اختصاص داده اند که این پویش می تواند تجاری، سیاسی، نظامی، اجتماعی و… باشد.
نمونه طراحی کمپین تبلیغاتی
همه ما روزانه تبلیغات زیادی را مشاهده می نماییم اما اکثرا تکراری بوده و کمتر شاهد تبلیغات خلاقانه هستیم. یک تبلیغ خلاقانه از رنگ، شعار، طراحی، سناریو و دیگر اجزای آن برای مخاطب خود دارای جذابیت هستند و از همین رو برای اینکه شما دید موثری در تبلیغات پیدا کنید در بخشی از سایت راهی ساده به نمونه های طراحی کمپین تبلیغاتی موفق پرداخته ایم که می توانید آنها وبلاگ وب سایت ما مشاهده نمایید.
اصطلاحات تخصصی تبلیغات
در حوزه تبلیغات و مارکتینگ مانند هر موضوع دیگری زبان تخصصی و اصطلاحات، مخفف ها و کلمات خاص خودش را دارد و تمامی افراد علاقه مند به این حوزه، مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع تبلیغات و مارکتینگ لازم است با این واژه ها و اصطلاحات آشنا شوند تا بتواند در روند اجرایی امور خود به درک صحیحی دست پیدا نمایند.
اکنون در سایت راهی ساده در یک مقاله اختصاصی به اصطلاحات تخصصی تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ پرداخته ایم که می توانید مشاهده نمایید.
انواع کمپین تبلیغاتی
کمپین دیجیتال مارکتینگ یک اقدام برنامه ریزی شده بصورت یکپارچه است که با روش های مختلف می خواهد یک هدف خاص را ترویج داده و مشتریان را به خرید محصولات و خدمات خود ترغیب نماید.
راه اندازی انواع کمپین های تبلیغاتی دارای الزاماتی می باشد اما قبل از اینکه بخواهید ملزومات آن را فراهم نمایید ابتدا باید نوع آن را مشخص کرده و براساس نیازمندی های آن ملزومات را فراهم نمایید.
در ادامه می خواهیم به لیستی از انواع کمپین های تبلیغاتی بپردازیم:
کمپین بازاریابی محتوا
کمپین رسانههای اجتماعی
کمپین های تبلیغات کلیکی مختلف
کمپین ویدیو مارکتینگ
بازاریابی مشارکتی
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
کمپین موبایل مارکتینگ
کمپین ایمیل مارکتینگ
اهداف تبلیغاتی
هر اقدامی از جمله تبلیغات باید دارای هدف باشد تا بتوان نتایج قابل اندازه گیری بوده و همه امور را حول رسیدن به یک هدف تنظیم و مدیریت نمود.
از طرف دیگر زمانی که هدف مشخص باشد بر همین اساس می توان نیازمندی های اجرایی کمپین را بررسی کرده و منابع مورد نیاز را فراهم نمود. با شفاف شدن نیازمندیهای اجرایی کمپین تبلیغاتی می توان بهینه سازی بهتری برای میزان فروش یا بازدید بیشتر داشت و متمرکز تر بر روی یک کمپین مشخص اقدام کرد.
در ادامه به اهداف اصلی که می توان برای کمپین تبلیغاتی تعریف کرد خواهیم پرداخت…
آگاه سازی از برند
برای اینکه برند، محصول و خدمات خود را به بازار هدف مورد نظرتان معرفی کنید نیاز است که از این سبک از تبلیغات استفاده نمایید.
فروش
یکی از رسالت های تبلیغات ترغیب مخاطبان هدف به خرید محصولات و خدمات است که می توانید برای این منظور یک پیشنهاد رد نشدنی مانند تخفیف دادن استفاده نمایید.
یاداوری برند
همیشه مشتریان برای تکرار خرید خود نیاز به یاداوری برند شما دارند و به قدری باید تبلیغات را انجام بدهید که نام شما در ذهن مشتریان نقش ببندد و محصولات و خدمات شما در سبد انتخاب او قرار بگیرد.
جذب لید
همیشه تبلیغات به کسب ثروت ختم نمی شود و گاهی باید یک ارزشی را رایگان ارائه داد و سپس پولی دریافت کرد و از همین رو می توان با تهیه یک دوره آموزشی رایگان یا ارائه یک کد تخفیف لید جذب کرده و بر روی این لید ها پیام های بازاریابی خود را ارسال نمایید.
تبلیغات در اینستاگرام چیست؟
امروزه اینستاگرام چه در سطح جهانی و چه در کشور عزیزمان ایران به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود و به پشتوانه همین محبوبیت تعداد کاربر بالایی دارد به عنوان مثال در سطح جهان اینستاگرام بعد از شبکه اجتماعی فیسبوک با بیش از یک میلیارد کاربر قرار دارد و طبق تحقیقات نرخ تبدیل اینستاگرام 1.85 می باشد که یک نرخ تبدیل خوب است و از همین رو نباید این فرصت را از دست داد و به بهترین نحو باید در این شبکه اجتماعی حضور داشت.
این تبلیغات در اینستاگرام به شکل های مختلفی قابل انجام می باشد به این نحو که این تبلیغات در قالب پست، استوری، اسلایدی یا نمایش در اکسپلور یا هشتگ ها بصورت طبیعی می تواند باشد.
ادمین تبلیغات
همیشه واگذاری کارها به یک متخصص حس خوب و اطمینان بخشی دارد و در زمینه تبلیغات هم دقیقا همین قضیه صدق می کند و زمانی که شما امور تبلیغات خود را به یک فرد متخصص که هم کپی رایتر است و هم دانش دیجیتال مارکتینگ دارد می سپارید، این فرد می تواند در بودجه ها و هزینه های شما صرفه جویی نماید و مسیر برند شما در یک مسیر درست قرار دهد.
وظایف یک ادمین تبلیغات شامل…
برنامه ریزی انواع تبلیغات
مذاکره قراردادهای تبلیغاتی
تحلیل رقبا
بودجه بندی تبلیغات
مدیریت چندین تبلیغ بصورت همزمان
هماهنگی با تبلیغ دهندگان
تعیین هدف کمپین براساس مخاطبان هدف
انتخاب بهترین رسانه های تبلیغاتی برای زمینه کاری شما
تولید محتوای تبلیغاتی
بهبود نتایج تبلیغات
سوالات متداول تبلیغات
چه مشاغل در حوزه تبلیغات وجود دارد؟
انواع مختلفی از مشاغل تبلیغاتی وجود دارد، از جمله:
- Account Executive مسئول مدیریت روابط با مشتری، توسعه کمپین های تبلیغاتی و اطمینان از رضایت مشتری است.
- Copywriter نویسنده محتوای تبلیغات، از جمله شعارها، برچسب ها و متن های بازاریابی را ایجاد می کند.
- مدیر هنری: مولفه های بصری تبلیغات از جمله چیدمان، گرافیک و سبک کلی بصری را طراحی می کند.
- دیجیتال مارکتر: متخصص در کانال های تبلیغات آنلاین، مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات نمایشی.
- برنامه ریز رسانه: بهترین کانال های رسانه ای را برای دستیابی به مخاطبان هدف تعیین می کند و در مورد مکان های تبلیغاتی مذاکره می کند.
- مدیر برند: بر استراتژی کلی برندسازی برای یک محصول یا شرکت نظارت می کند و از ثبات در تمام تلاش های تبلیغاتی اطمینان می دهد.
- مدیر خلاق: رهبری و هدایت خلاقانه برای کمپین های تبلیغاتی، نظارت بر مفهوم و اجرای کمپین های تبلیغاتی را ارائه می دهد.
- برنامه ریز اکانت: برای درک رفتار مصرف کننده و توسعه بینش استراتژیک برای کمپین های تبلیغاتی، تحقیق و تجزیه و تحلیل انجام می دهد.
اینها تنها چند نمونه از مشاغل تبلیغاتی موجود در صنعت هستند
آیا تبلیغات یک هزینه ثابت است؟
تبلیغات را می توان به عنوان هزینه ثابت یا هزینه متغیر، بسته به زمینه فعالیت، طبقه بندی کرد.
اگر هزینه های تبلیغاتی منسجم بوده و بر اساس سطح تولید یا فروش تغییر نکند، هزینه ثابت محسوب می شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است بودجه مشخصی برای تبلیغات در هر ماه داشته باشد، صرف نظر از اینکه چه تعداد محصول می فروشد یا تولید می کند.
از سوی دیگر، اگر هزینه های تبلیغات بر اساس عواملی مانند حجم فروش یا سطح فعالیت های بازاریابی در نوسان باشد، هزینه متغیر محسوب می شود. در این صورت هر چه شرکت بیشتر محصولات خود را بفروشد یا تبلیغ کند، هزینه های تبلیغاتی آن نیز بیشتر می شود.
به طور کلی، هزینههای تبلیغات میتوانند انعطافپذیر باشند و بسته به نحوه انجام آنها در رابطه با فعالیتهای تجاری، میتوانند به عنوان ثابت یا متغیر طبقهبندی شوند.
آیا تبلیغات همان بازاریابی است؟
تبلیغات و بازاریابی ارتباط نزدیکی با هم دارند اما یک چیز نیستند. تبلیغات بخشی از بازاریابی است که شامل تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق پیام های پولی در کانال های رسانه ای مختلف است. از سوی دیگر، بازاریابی فرآیندی گستردهتر است که تمامی فعالیتهای مرتبط با ترویج و فروش محصولات یا خدمات، از جمله تحقیقات بازار، توسعه محصول، قیمتگذاری، توزیع و تبلیغات را در بر میگیرد. تبلیغات تنها یک جنبه از استراتژی کلی بازاریابی است.
تبلیغ موثر بطور کلی چه ویژگی هایی دارد؟
تبلیغ موثر سبب می شود مخاطب هدف شما جذب شما شود و از همین رو باید نکاتی را داشته باشد:
- ظاهر ویدیو یا عکس شما باید با کیفیت از نظر رنگ، نور، کیفیت بصری باشد.
- یک متن توصیف قانع کننده بنویسید: بگویید محصول و خدمات شما چه کمکی به مخاطب می کند و چه مزیتی نسبت به سایر رقبا دارد.
- اشتراک گذاری در چندین پلتفرم: از پلتفرم های تبلیغاتی مختلف مانند رسانه های اجتماعی، وب سایت های تخصصی صنفی مثل با سلام یا بنیاد وکلا، اسنپ فود، دیوار استفاده نمایید.
- از تبلیغات هدفمند استفاده کنید: استفاده از تبلیغات هدفمند را در پلتفرم هایی مانند یکتانت و گوگل اد برای دستیابی به خریداران بالقوه در جمعیت یا مکان های خاص در نظر بگیرید.
- شامل اطلاعات تماس: با قرار دادن اطلاعات تماس واضح در رسانه های خود، دسترسی به خریداران علاقه مند را آسان کنید.
- پاسخگو بمانید: فوراً به سؤالات پاسخ دهید و اطلاعات اضافی را ارائه دهید تا خریداران بالقوه را درگیر خود نگه دارید.
با پیروی از این نکات، می توانید یک تبلیغ قانع کننده ایجاد کنید که به طور موثر بتواند به خوبی محصول و خدمت شما را به نمایش بگذارد و خریداران بالقوه را جذب کند.
درباره نویسنده مقالات
سلام رفیق حجت هستم و قراره در قسمت مقالات سایت راهی ساده با هم درباره تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم همچنین خوشحال میشم اگر نظر و سوال خودت رو در قسمت نظرات با من به اشتراک بزاری و اگر خواستی بیشتر با دوره آموزشی راهی ساده و خدماتش آشنا بشی پیشنهاد می کنم حتما یک به سر صفحه اصلی سایت بزنی...
نوشته های بیشتر از نویسنده مقالات
دیدگاهتان را بنویسید