اصطلاحات کلیدی دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات – اصطلاح مهم واژه نامه
شما باید اصطلاحات تخصصی رایج و پرکاربرد تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ برای فروش اینترنتی و بازار کار را به عنوان زبان و لغات و اصطلاحات تخصصی حوزه تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ بدانید که در زیر به این اصطلاحات اشاره می کنیم و هر سوالی هم داشتید حتما در قسمت نظرات بیان نمایید…
اصطلاحات تخصصی تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ
A/B Testing
A/B تست، یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن میتوانیم شکلهای مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم. برای نمونه شما میتوانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A/B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از 50% مخاطبان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل میگردد. فراموش نکنید که در A/B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. مثلا فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان
Adsense (Google Adsense)
یکی از لغات تخصصی دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که با وبسایتهایی که قصد نمایش تبلیغات دیگران را دارند همکاری میکند و وبسایتها از این طریق میتوانند کسب درآمد کنند.
Affiliate
به افراد یا شرکتهایی گفته میشود که محصولات یا خدماتی را که متعلق به جای دیگری است تبلیغ میکنند و آنها هیچ مالکیت بر روی کالا ندارند و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت میکنند.
Algorithm
مجموعهای از قوانین و فرآیندها که سیستمهای کامپیوتری و ربات ها که برای انجام وظایف مختلف، در پیش میگیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیندهای گوگل برای رتبهبندی سایتها گفته میشود. مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک سازی در سایتها را تحلیل میکند و یا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایتها را بررسی میکند.
Alt Text یا Alternative Text
Alt Text یا متن جایگزین تصویر عبارتی برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایتها است. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر میآید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه وبسایت را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده میشود. بهتر است همه تصاویر در صفحات وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند و همچنین . این تگ توصیف خوبی از تصویر به خزندههای موتور جستجو ارائه میدهد که باعث میشود در تشیخص و نمایش آن تصویر بهتر عمل کنند.
Application Programming Interface یا API
مجموعه ای از قوانین برنامهنویسی هستند که به اپلیکیشنها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس موردنظر را میدهند و از آن اطلاعات برای اپلیکیشن خود یا آنالیز دادهها استفاده میکنند و همچنین می توان بین سرور جدا با api ها ارتباط برقرار کرد.
App Store Optimization یا ASO
این اصطلاحات دیجیتال مارکتنیگ به فرآیند بهینه سازی اپلیکیشن برای بیشتر، راحتتر و سریعتر دیده شدن در جستوجوهای یک اپاستور میگویند. این فرآیند شامل رتبهبندی اپلیکیشنها از طریق جستوجوی کلیدواژه در مارکتهای اپلیکیشنها است پس اگر به دنبال افزایش نصب اپلیکیشن خود هستید باید بر روی روش های ASO کار کنید.
Audience
این واژه یکی از اصطلاحات تخصصی تبلیغات است و به گروهی از مردم که به احتمال زیاد در معرض آگهیها و تبلیغات شما قرار میگیرند گفته می شوند و در استراتژی تبلیغاتی خود حتما باید به آنها توجه داشته باشید. همچنین می توانید مقاله تبلیغات چیست را مطالعه نمایید…
Automation
از اصطلاحات فروش اینترنتی است که می تواند استفاده از برنامههای کامپیوتری به منظور انجام وظایف تکراری که انسانها مسئول انجام آن هستند به عنوان مثال برای ارسال ایمیل تائید ثبتنام با کمک اتوماسیون سریعتر و مطمئنتر انجام میشوند و این واژه بیشتر در ایمیل مارکتینگ کاربرد دارد.
Brand Awareness
در زبان تخصصی تبلیغات این واژه مهم است و میزان یا سطح آگاهی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برندها را آگاهی از برند مینامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپینهای تبلیغات دیجیتال است.
نرخ پرش (Bounce Rate)
لغات تخصصی تبلیغاتی که اثر بخشی لندینگ پیج ها را هم می توان با آن اندازه گرفت. نرخ پرش یا بانس ریت به نسب افرادی گفته می شود که بدون هیچ گونه تعاملی از سایت شما خارج می شوند.
Backlink
بک لینک یک لینک ورودی به وب سایت شما از طریق یک سایت دیگر است. به زبان ساده، بک لینک ارجاع کاربر به یک وبسایت دیگر است. بک لینک ها برای سئو وب سایت یک امر حیاتی محسوب می شوند چرا که هر چقدر ارجاع به یک وب سایت بیشتر باشد مشخص می شود سایت از اعتبار و ارزش بالایی برخودار است.
Campaign
مجموعهای از کارهای مرتبط و با هدف مشخص است. مثلاً کمپینهای تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپینهای مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا میشوند. در دنیای مارکتینگ، کمپینها پیامهای تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک میگذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ میکنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپینها از طریق پلتفرمهای تبلیغاتی، شبکههای تبلیغاتی (Ad network)، شبکههای اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرمهای آنلاین اجرا میشوند.
Customer Acquisition Cost یا CAC
این اصطلاح به کل هزینههای فروش و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید پرداخت می شود گفته می شود و برای محاسبه این عدد، کل هزینههای بازاریابی در یک مدت مشخص مثلاً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان بهدستآمده از این تلاشهای بازاریابی تقسیم کنید. بهعنوانمثال، اگر 100 هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کردهاید و 10 نفر به مشتریان شما براساس تلاشهای شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، 10 هزار تومان خواهد بود.
Content Management System یا CMS
به سیستم های مدیریت محتوا که می توانید در آنها متن، عکس، فیلم و… بارگذاری و مدیریت کنید اطلاق می شود مانند وردپرس
Call To Action یا CTA
یک لینک متنی یا تصویری یا دکمه که مخاطب را به انجام کاری تشویق میکند CTA می گویند بنابراین، CTAها باید به اندازه کافی قانعکننده، تشویقکننده و دارای پیشنهاد ارزشمند باشند.
Cost Per Click یا CPC
یک مدل قیمتگذاری کمپینهای دیجیتال است که تبلیغدهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را میپردازد و اکثرا هم از همین شیوه پیروی می کنند.
ارزش طول عمر مشتری (Customer lifetime value)
CLV بمیزان درآمدی است که مشتری برای شما ایجاد می کند. این میزان گاهی ارزش مادام العمر مشتری (LVC) هم بیان می شود و می توان با فرمول زیر محاسبه کرد:
CLV = میانگین مقدار خرید * دفعات خرید * طول عمر مشتری
سفر مشتری (Customer Journey)
سفر مشتری از اولین آشنایی مشتری با شما شروع شده و تا زمانی که مشتری از محصول و خدمات شما استفاده کند ادامه خواهد داشت. طراحی مسیر سفر مشتری باید مبتنی بر رفتار مخاطبان باشد.
نرخ کلیک (CTR)
این نرخ، تعداد کلیک هایی است که افراد بعد از دیدن تبلیغات روی تبلیغ شما می زنند و این نرخ کلیک یک عامل مهم در ارزیابی جذابیت تبلیغ شما می باشد.
هزینه به ازای هزاربار نمایش (Cost per Mille)
این اصطلاح دیجیتال مارکتینگ که به آن CPM یا CPI یا Cost Per Imperssion هم گفته می شود در واقع هزینه ای است که شما باید برای هزار بار نمایش صفحه سایت خود به پلتفرم تبلیغ دهنده بپردازید.
Copywriting
کپی رایتینگ هنر نوشتن متن تبلیغاتی در حوزه بازاریابی است که با هدف ترغیب کاربر برای انجام کاری (مثلا خرید محصول) صورت می گیرد و به کسی که این کار را انجام می دهد کپی رایتر می گویند. کپی رایتر باید بتواند با کلماتش آنچنان تاثیرگذاری ایجاد کند که مخاطب را تشویق به انجام کاری کند اما یادتان باشد کپی رایتر محتوا نویس نیست.
Engagement Rate
نرخ تعامل معیاری است که میزان قدرت ارتباط با مشتری یا مخاطب را می سنجد. به عنوان مثال در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام، هرچه تعداد لایک و کامنت و به اشتراک گذاری یک پست بیشتر باشد نشان دهنده ی آن است که مخاطب با آن محتوا به خوبی ارتباط گرفته و با آن درگیر شده است.
Influencer
به افرادی که مخاطبین زیادی دارند و می توانند بر روی دنبال کنندگانشان تاثیرگذار باشند اینفلوئنسر گفته می شود. اینفلوئنسر می تواند یک سلبریتی و یا حتی شخصی باشد که فقط در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد. از اینفلوئنسرها به دلیل گستردگی مخاطبشان برای تبلیغ کسب و کارها استفاده می شود که به این روش از بازاریابی Influencer Marketing گفته می شود.
ایمپرشن (Imperssion)
Imperssion به تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نمایش داده می شود ایمپرشن گفته می شود به عبارت دیگر زمانی که کاربر تبلیغ شما را می بیند یک ایمپرشن محاسبه می گردد و فرقی ندارد که کاربر روی تبلیغ شما کلیک کند یا نکند و یا محتوای شما را تا اخر ببیند یا نبیند.
Keyword
کلمات کلیدی یا کلیدواژه، کلماتی هستند که به بهترین نحو موضوع محتواهایی که در وب سایت شما قرار دارند را توضیح می دهند. استفاده از کلمات کلیدی پلی میان کاربر و کسب و کار است که باعث می شود کاربر راحت تر به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا کند.
Key Performance Indicator یا KPI
شاخص کلیدی عملکرد در واقع معیارهای قابل اندازه گیری هستند که عملکرد را ارزیابی می کنند که یک بیزینس تا چه میزان به اهداف کلیدی اش دست پیدا کرده است. سازمان ها از این شاخص ها برای ارزیابی میزان موفقیت اقدامات مارکتینگ شان استفاده می کنند. به عنوان مثال نرخ تبدیل، نرخ کلیک، ROI و … نمونه هایی از این KPIها هستند.
Landing Page
صفحهی فرود اولین صفحهای است به هنگام ورود کاربر از یک لینک به او نمایش داده میشود. در تبلیغات کلیکی باید صفحهی فرودی اختصاصی نسبت به موضوع تبلیغ گونهای ترغیبکننده طراحی شود که باعث افزایش نرخ تبدیل شود.
سرنخ یا Lead
سرنخ بازدیدکنندهای است که به محصول یا خدمتی علاقه نشان داده است اما هنوز تبدیل به مشتری نشده است. معمولا به بازدیدکنندهای که از خودش نشانی به جا میگذارد لید میگویند. مانند کسی که برای اولین بار با وارد کردن ایمیلش عضو خبرنامه میشود.
Native Advertising
در زبان فارسی به این نوع تبلیغات همسان گفته میشود. تبلیغات همسان معمولا به شکلی طراحی میشوند که با ظاهر و فرم محلی که کاربر در آن حضور دارد همخوانی داشته باشند تا تجربهکاربری مناسبی برای او رقم بزنند به طوریکه در نگاه اول کاربر احساس نکند که حتی با تبلیغی روبروست. این تبلیغات بر خلاف تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات نرم هستند و بیشتر بر پایهی محتوای با ارزش خلق میشوند.
Pay Per Click (PPC )
هزینه ای که به ازای کلیک روی تبلیغات، پرداخت می شود معنای ppc است که این روش می تواند سبب ایجاد ترافیک برای وب سایت گردد.
Retargeting/Remarketing
ریتارگتینگ یا بازاریابی مجدد نوعی از بازاریابی است که در آن بازدیدکنندهای که حداقل یک بار از وبسایت بازدید کرده است دوباره مورد هدف قرار می گیرد. به عنوان مثال در یک وب سایت محصولی را بدون اینکه خریداری کنید بررسی میکنید و بعد هنگامی که در وبسایت دیگری قرار دارید دوباره تبلیغ آن محصول را میبینید.
Return On Investment یا ROI
میزان بازگشت سرمایه کارش این است که میزان سود حاصله از سرمایهگذاری را برای ما مشخص میکند. به عنوان مثال اگر 100 هزار تومان سرمایهگذاری انجام داده باشید و درآمدتان از این سرمایهگذاری 150 هزار تومان شده باشد ROI شما 50% خواهد بود.
Segmentation
به بخشبندی کردن بازار میگویند که به طور هدفمند، به منظور ارائهی سرویس مرتبط به گروهی خاص از افراد انجام میشود.
Search engine marketing (SEM)
به فعالیت های بازاریابی توسط موتورهای جستجو که موجب ایجاد ترافیک برای وبسایت می گردد SEM گفته می شود.
سشن session
در صورتی که کاربر وارد یک صفحه وب سایت شما شود و مدت زمانی را در آنجا سپری کند، در این حالت یک سشن در نظر گفته می شود و زمان سشن از زمانی که کاربر وارد سایت شده و تا لحظه خروج از سایت محاسبه می گردد.
Viral
در اصطلاح به معنای ویروسی است و به زمانی گفته میشود که یک محتوا مانند یک ویروس در بین کاربران به سرعت پخش شود و توسط افراد بسیاری دست به دست شود.
User Experience یا UX
تجربهای کلی است که یک مشتری هنگام تعامل با یک برند، وبسایت، اپلیکیشن و… برایش ایجاد میشود را UX می گویند. این تجربه از ابتدای آگاهی مشتری از برند آغاز میشود و تا پایان سفر او، یعنی خرید نهایی را در بر میگیرد. بسیار مهم است که در این فرآیند محیطی را برای مشتری فراهم کنیم که بهترین تجربه برای او حاصل شود.
جمع بندی
واژگانی که در این مقاله گفته شد اصطلاحات تخصصی رایج و پرکاربرد تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ برای بازار کار بوده و هر کدام از آنها به خودی خود نیاز به یک دوره آموزشی دارند و کافیست هر یک از واژه نامه های دیجیتال مارکتینگ را در دوره های آموزشی راهی ساده بیابید.
درباره نویسنده مقالات
سلام رفیق حجت هستم و قراره در قسمت مقالات سایت راهی ساده با هم درباره تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم همچنین خوشحال میشم اگر نظر و سوال خودت رو در قسمت نظرات با من به اشتراک بزاری و اگر خواستی بیشتر با دوره آموزشی راهی ساده و خدماتش آشنا بشی پیشنهاد می کنم حتما یک به سر صفحه اصلی سایت بزنی...
نوشته های بیشتر از نویسنده مقالات
دیدگاهتان را بنویسید