29 اصلاح مهم و کلیدی در واژه نامه دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله قصد داریم به 29 اصطلاح در واژه نامه دیجیتال مارکتینگ بپردازیم تا با یادگیری تنها همین موارد بتوانید نیازهای خود را در حوزه دیجیتال مارکتینگ با آشنایی اصطلاحات بازاریابی دیجیتال برطرف نمایید
A/B Testing
A/B تست، یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن میتوانیم شکلهای مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کنیم. برای نمونه شما میتوانید، دو صفحه فرودی که فقط در تیتر با هم تفاوت دارند را A/B تست کرده و دریابید که کدام تیتر بهتر جواب داده و نرخ تبدیل بهتری برای شما به ارمغان آورده است. تیتری که بیش از 50% مخاطبان را به خود جذب کند به نمونه موفق تبدیل میگردد. فراموش نکنید که در A/B تست فقط باید روی یک المان مشخص تغییر صورت بگیرد. مثلا فقط روی تیتر و یا فقط روی دکمه فراخوان
Adsense (Google Adsense)
پلتفرم تبلیغاتی گوگل است که با وبسایتهایی که قصد نمایش تبلیغات دیگران را دارند همکاری میکند و وبسایتها از این طریق میتوانند کسب درآمد کنند.
Cost Per Click یا CPC
یک مدل قیمتگذاری کمپینهای دیجیتال است که تبلیغدهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را میپردازد و اکثرا هم از همین شیوه پیروی می کنند.
Affiliate
به افراد یا شرکتهایی گفته میشود که محصولات یا خدماتی را که متعلق به جای دیگری است تبلیغ میکنند و آنها هیچ مالکیت بر روی کالا ندارند و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت میکنند.
Algorithm
مجموعهای از قوانین و فرآیندها که سیستمهای کامپیوتری و ربات ها که برای انجام وظایف مختلف، در پیش میگیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیندهای گوگل برای رتبهبندی سایتها گفته میشود. مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک سازی در سایتها را تحلیل میکند و یا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایتها را بررسی میکند.
Alt Text یا Alternative Text
Alt Text یا متن جایگزین تصویر عبارتی برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایتها است. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر میآید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه وبسایت را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده میشود. بهتر است همه تصاویر در صفحات وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند و همچنین . این تگ توصیف خوبی از تصویر به خزندههای موتور جستجو ارائه میدهد که باعث میشود در تشیخص و نمایش آن تصویر بهتر عمل کنند.
Application Programming Interface یا API
مجموعه ای از قوانین برنامهنویسی هستند که به اپلیکیشنها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس موردنظر را میدهند و از آن اطلاعات برای اپلیکیشن خود یا آنالیز دادهها استفاده میکنند و همچنین می توان بین سرور جدا با api ها ارتباط برقرار کرد.
App Store Optimization یا ASO
به فرآیند بهینه سازی اپلیکیشن برای بیشتر، راحتتر و سریعتر دیده شدن در جستوجوهای یک اپاستور میگویند. این فرآیند شامل رتبهبندی اپلیکیشنها از طریق جستوجوی کلیدواژه در مارکتهای اپلیکیشنها است پس اگر به دنبال افزایش نصب اپلیکیشن خود هستید باید بر روی روش های ASO کار کنید.
Audience
به گروهی از مردم که به احتمال زیاد در معرض آگهیها و تبلیغات شما قرار میگیرند گفته می شوند و در استراتژی تبلیغاتی خود حتما باید به آنها توجه داشته باشید.
Automation
استفاده از برنامههای کامپیوتری به منظور انجام وظایف تکراری که انسانها مسئول انجام آن هستند به عنوان مثال برای ارسال ایمیل تائید ثبتنام با کمک اتوماسیون سریعتر و مطمئنتر انجام میشوند و این واژه بیشتر در ایمیل مارکتینگ کاربرد دارد.
Brand Awareness
میزان یا سطح آگاهی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برندها را آگاهی از برند مینامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپینهای تبلیغات دیجیتال است.
Campaign
مجموعهای از کارهای مرتبط و با هدف مشخص است. مثلاً کمپینهای تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپینهای مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا میشوند. در دنیای مارکتینگ، کمپینها پیامهای تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک میگذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ میکنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپینها از طریق پلتفرمهای تبلیغاتی، شبکههای تبلیغاتی (Ad network)، شبکههای اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرمهای آنلاین اجرا میشوند.
Customer Acquisition Cost یا CAC
این اصطلاح به کل هزینههای فروش و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید پرداخت می شود گفته می شود و برای محاسبه این عدد، کل هزینههای بازاریابی در یک مدت مشخص مثلاً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان بهدستآمده از این تلاشهای بازاریابی تقسیم کنید. بهعنوانمثال، اگر 100 هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کردهاید و 10 نفر به مشتریان شما براساس تلاشهای شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، 10 هزار تومان خواهد بود.
Content Management System یا CMS
به سیستم های مدیریت محتوا که می توانید در آنها متن، عکس، فیلم و… بارگذاری و مدیریت کنید اطلاق می شود مانند وردپرس
Call To Action یا CTA
یک لینک متنی یا تصویری یا دکمه که مخاطب را به انجام کاری تشویق میکند CTA می گویند بنابراین، CTAها باید به اندازه کافی قانعکننده، تشویقکننده و دارای پیشنهاد ارزشمند باشند.
Backlink
بک لینک یک لینک ورودی به وب سایت شما از طریق یک سایت دیگر است. به زبان ساده، بک لینک ارجاع کاربر به یک وبسایت دیگر است. بک لینک ها برای سئو وب سایت یک امر حیاتی محسوب می شوند چرا که هر چقدر ارجاع به یک وب سایت بیشتر باشد مشخص می شود سایت از اعتبار و ارزش بالایی برخودار است.
Copywriting
کپی رایتینگ هنر نوشتن متن تبلیغاتی در حوزه بازاریابی است که با هدف ترغیب کاربر برای انجام کاری (مثلا خرید محصول) صورت می گیرد و به کسی که این کار را انجام می دهد کپی رایتر می گویند. کپی رایتر باید بتواند با کلماتش آنچنان تاثیرگذاری ایجاد کند که مخاطب را تشویق به انجام کاری کند اما یادتان باشد کپی رایتر محتوا نویس نیست.
Engagement Rate
نرخ تعامل معیاری است که میزان قدرت ارتباط با مشتری یا مخاطب را می سنجد. به عنوان مثال در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام، هرچه تعداد لایک و کامنت و به اشتراک گذاری یک پست بیشتر باشد نشان دهنده ی آن است که مخاطب با آن محتوا به خوبی ارتباط گرفته و با آن درگیر شده است.
Influencer
به افرادی که مخاطبین زیادی دارند و می توانند بر روی دنبال کنندگانشان تاثیرگذار باشند اینفلوئنسر گفته می شود. اینفلوئنسر می تواند یک سلبریتی و یا حتی شخصی باشد که فقط در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد. از اینفلوئنسرها به دلیل گستردگی مخاطبشان برای تبلیغ کسب و کارها استفاده می شود که به این روش از بازاریابی Influencer Marketing گفته می شود.
Keyword
کلمات کلیدی یا کلیدواژه، کلماتی هستند که به بهترین نحو موضوع محتواهایی که در وب سایت شما قرار دارند را توضیح می دهند. استفاده از کلمات کلیدی پلی میان کاربر و کسب و کار است که باعث می شود کاربر راحت تر به محتوای مورد نظرش دسترسی پیدا کند.
Key Performance Indicator یا KPI
شاخص کلیدی عملکرد در واقع معیارهای قابل اندازه گیری هستند که عملکرد را ارزیابی می کنند که یک بیزینس تا چه میزان به اهداف کلیدی اش دست پیدا کرده است. سازمان ها از این شاخص ها برای ارزیابی میزان موفقیت اقدامات مارکتینگ شان استفاده می کنند. به عنوان مثال نرخ تبدیل، نرخ کلیک، ROI و … نمونه هایی از این KPIها هستند.
Landing Page
صفحهی فرود اولین صفحهای است به هنگام ورود کاربر از یک لینک به او نمایش داده میشود. در تبلیغات کلیکی باید صفحهی فرودی اختصاصی نسبت به موضوع تبلیغ گونهای ترغیبکننده طراحی شود که باعث افزایش نرخ تبدیل شود.
Lead
سرنخ بازدیدکنندهای است که به محصول یا خدمتی علاقه نشان داده است اما هنوز تبدیل به مشتری نشده است. معمولا به بازدیدکنندهای که از خودش نشانی به جا میگذارد لید میگویند. مانند کسی که برای اولین بار با وارد کردن ایمیلش عضو خبرنامه میشود.
Native Advertising
در زبان فارسی به این نوع تبلیغات همسان گفته میشود. تبلیغات همسان معمولا به شکلی طراحی میشوند که با ظاهر و فرم محلی که کاربر در آن حضور دارد همخوانی داشته باشند تا تجربهکاربری مناسبی برای او رقم بزنند به طوریکه در نگاه اول کاربر احساس نکند که حتی با تبلیغی روبروست. این تبلیغات بر خلاف تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات نرم هستند و بیشتر بر پایهی محتوای با ارزش خلق میشوند.
Retargeting/Remarketing
بازاریابی مجدد نوعی از بازاریابی است که در آن بازدیدکنندهای که حداقل یک بار از وبسایت بازدید کرده است دوباره مورد هدف قرار می گیرد. به عنوان مثال در یک وب سایت محصولی را بدون اینکه خریداری کنید بررسی میکنید و بعد هنگامی که در وبسایت دیگری قرار دارید دوباره تبلیغ آن محصول را میبینید.
Return On Investment یا ROI
میزان بازگشت سرمایه کارش این است که میزان سود حاصله از سرمایهگذاری را برای ما مشخص میکند. به عنوان مثال اگر 100 هزار تومان سرمایهگذاری انجام داده باشید و درآمدتان از این سرمایهگذاری 150 هزار تومان شده باشد ROI شما 50% خواهد بود.
Segmentation
به بخشبندی کردن بازار میگویند که به طور هدفمند، به منظور ارائهی سرویس مرتبط به گروهی خاص از افراد انجام میشود.
Viral
در اصطلاح به معنای ویروسی است و به زمانی گفته میشود که یک محتوا مانند یک ویروس در بین کاربران به سرعت پخش شود و توسط افراد بسیاری دست به دست شود.
User Experience یا UX
تجربهای کلی است که یک مشتری هنگام تعامل با یک برند، وبسایت، اپلیکیشن و… برایش ایجاد میشود را UX می گویند. این تجربه از ابتدای آگاهی مشتری از برند آغاز میشود و تا پایان سفر او، یعنی خرید نهایی را در بر میگیرد. بسیار مهم است که در این فرآیند محیطی را برای مشتری فراهم کنیم که بهترین تجربه برای او حاصل شود.
جمع بندی
واژگانی که در این مقاله گفته شد هر کدام از آنها به خودی خود نیاز به یک دوره آموزشی دارند و کافیست هر یک از واژه نامه های دیجیتال مارکتینگ را در دوره های آموزشی راهی ساده بیابید.
44 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
میشه سایت من رو بررسی کنید
بله بدید به پشتیبانی رایگان بررسی کنیم
ماشالا بهتون
ممنون عشقید
بامایی واقعا
بله راهی ساده باشماست
خوشم میاد از راهی ساده
بهترینی راه ساده در حوزه دیجیتال مارکتینگ
ممنون از شما